Istraživanje Svemira

Galaktički ples na 100 miliona svetlosnih godina od Zemlje: Habl snimio dve isprepletane galaksije

Autor Milana Petrović

Dve galaksije koje su toliko isprepletene da imaju zajednički naziv-Arp 91.

sudar-galaksija Izvor: ESA/Hubble & NASA, J. Dalcanton; Acknowledgment: J. Schmidt

Ova slika svemirskog teleskopa NASA/ESA Habl prikazuje interakciju dve galaksije koje su toliko isprepletene da imaju zajednički naziv-Arp 91, piše Evropska svemirska agencija.

Njihov delikatni galaktički ples odvija se više od 100 miliona svetlosnih godina od Zemlje. Dve galaksije koje čine Arp 91 imaju svoja imena: donja galaksija, koja izgleda kao svetla tačka, je NGC 5953, a galaksija ovalnog oblika u gornjem desnom uglu je NGC 5954. Obe su spiralne galaksije, ali njihovi oblici izgledaju veoma različito zbog orijentacije u odnosu na Zemlju.

Arp 91
Izvor: ESA/Hubble & NASA, J. Dalcanton; Acknowledgment: J. Schmidt

Arp 91 pruža posebno živopisan primer galaktičke interakcije. NGC 5953 očigledno vuče NGC 5954, koji izgleda kao da se proteže jednom spiralom prema dole. Njihovu interakciju uzrokuje ogromna gravitaciona privlačnost. Takve gravitacione interakcije su uobičajene i važan su deo galaktičke evolucije.Većina astronoma misli da sudari spiralnih galaksija dovode do formiranja druge vrste galaksija, poznate kao eliptične galaksije.

Ovi izuzetno energični i masivni sudari, međutim, događaju se u vremenskim okvirima koji premašuju ljudski život. Oni se odvijaju stotinama miliona godina, pa ne bi trebalo da očekujemo da će Arp 91 promeniti izgled tokom naših života!