Otkrivena najstarija i najudaljenija galaksija u svemiru

Astronomi potvrdili starost galaksije GN-z11, smeštene u sazvežđu Veliki medved (Ursa Major), kao i njenu udaljenost od Zemlje. Prema njihovim proračunima, ova umereno masivna galaksija postoji od vremena kada je svemir bio star samo 420 miliona godina (3 posto svoje trenutne starosti).

"Na osnovu prethodnih istraživanja, čini se da je GN-z11 najudaljenija do sada otkrivena galaksija od Zemlje. Nalazi se na udaljenosti od 13,4 milijarde svetlosnih godina", kaže Nobunari Kasikava, koautor studije sa Odeljenja za astronomiju Univerziteta u Tokiju.

Da bi odredili parametre galaksije, Kasikava i njegove kolege izmerili su crveni pomak GN-z11.

"Određeni hemijski potpisi, nazvani emisionim linijama, utiskuju različite obrasce u svetlost udaljenih objekata. Mereći koliko su rastegnuti ovi potpisi, možemo da zaključimo dokle je svetlost trebalo da putuje, odajući tako udaljenost do ciljane galaksije. Posebno smo posmatrali ultraljubičastu svetlost, jer je ovo oblast elektromagnetnog spektra u kojoj je trebalo da se nađu hemijski potpisi crvenog pomaka", objašnjava Kasikava.

Svemirski teleskop Habl je nekoliko puta otkrio potpis u spektru GN-z11, rekao je on. Međutim, čak ni ovaj instrument nije mogao da reši UV linije do potrebnog stepena.

Izvor: Profimedia/Shutterstock
Foto: Wikimedia Commons

Korišćenjem infracrvene spektroskopske opservacije spektrografom MOSFIRE na teleskopu Kek I u opservatoriji Kek na Havajima, istraživači su otkrili da je crveni pomak GN-z11 z = 10,957.

"MOSFIRE je detaljno snimio emisione linije GN-z11, omogućavajući nam da napravimo mnogo precizniju procenu udaljenosti do njega nego što je bilo moguće na osnovu prethodnih podataka", zaključili su autori studije.

Ranije je najudaljenija galaksija bila MACS0647-JD galaksija u sazvežđu Žirafa, takođe nastala 420 miliona godina nakon Velikog praska, ali je 100 miliona svetlosnih godina bližai Zemlji od GN-z11.

Pogledajte i:

Halejeva kometa stiže sasvim do periferije Sunčevog sistema, da bi se potom vratila sve do Zemljinog komšiluka.