"Vatromet" za astronomiju: Napravljena trodimenzionalna mapa Mlečnog puta

Satelit "Gea" je lansiran krajem 2013. i snima izvore svetlosti u Mlečnom putu, čime je omogućeno mapiranje gotovo 1,7 milijardi zvezda u našoj galaksiji.

Izvor: Foto: EPA/Anthony Anex

Evropski satelit "Gea" omogućio je trodimenzionalno mapiranje gotovo 1,7 milijardi zvezda u našoj galaksiji i određivanje udaljenosti od Zemlje za 1,3 milijarde, saopštila je danas Evropska svemirska agencija (ESA).

"To je veoma bogat skup podataka i mislimo da će on iz korena promeniti astronomiju i naše shvatanje Mlečnog puta", rekao je jedan od vodećih naučnika u ESA Uve Lamers.

Direktor naučnog odseka ESA Ginter Hasinger rekao je da će uz pomoć "Gee" biti moguće rekonstruisati čitavu istoriju naše galaksije.

Pogodite i Gde se nalazi Mlečni put u superjatu (VIDEO)

"To je kao bavljenje arheo-astronomijom (...) da bi se rekonstruisala prava istorija našeg univerzuma", rekao je on.

Satelit "Gea" je lansiran krajem 2013. i snima izvore svetlosti u Mlečnom putu. Trenutno se nalazi na 1,5 miliona kilometara od Zemlje a njegovi podaci se šalju na Zemlju gde ih obrađuje 450 naučnika iz 20 zemalja.

Pogledajte i Mlečni put „krio“ još 883 galaksije! (VIDEO)

Prva verzija kataloga dobijenog iz "Geinih" podataka sastavljena je 2016. i obuhvata položaj 1,1 milijarde zvezda Mlečnog puta, ali je razdaljina bila određena za samo dva miliona i to neprecizno.

Francuski astronom Frederik Arenu rekao je da je taj katalog bio "samo aperitiv".

Saznajte i Gde biste završili kada biste iz Srbije iskopali tunel pravo kroz središte Zemlje?

"Ovo sada je pravi vatromet. Kada znate razdaljinu između zvezda, onda možete znati koliko su sjajne, koliko su stare, kako su se razvijale", objasnio je Arenu.

Novi podaci koje je "Gea" sakupila od jula 2014. do maja 2016, danas su objavljeni na internetu imože im se pristupiti.