DOBRO OBUČENI: Šta je neophodno za idealno svemirsko odelo?

Budući da je u svemiru odeća ključna za opstanak, saznajte koje uslove ono mora da ispuni.

Izvor: Foto: Profimedia

Tekst Dobro obučeni objavljen je u rubrici Kompas u Ng Srbija iz avgusta 2017. godine

U svemiru odeća je ključna za opstanak. Bilo da koriste astronautima pri ulasku u Zemljinu orbitu, šetnji po Mesecu, upravljanju spejs-šatlom ili putovanju do Marsa, sve­mirska odela moraju da obave nekoliko najvažnijih zadataka: obezbeđivanje kiseonika, regulaciju temperature, pokretljivost, napajanje za potrebe komunikacije i zaštitu od solarnog zračenja.

Međutim, moda se menja, a tehnologija ubrzano napreduje. Istoričar Rodžer Loni­jus kaže da su se prva odela bazirala na kombinezonima pilota mlaznih aviona. S vremenom su se razvila u samoodrži­va odela koja pomažu astronautima pri kretanju kroz mračno prostranstvo, prikupljanju uzoraka i radu na Međunarodnoj svemirskoj stanici.

I sada kao i tada, svemirsko odelo je suštinski gasom ispunjeni omotač prilagođen ljudskom obličju. (U izuzetke se ubra­jaju odela pripijena uz telo astronauta, koja razvija Dejva Njuman na Masačusets­kom tehnološkom institutu, i modeli viso-ke mobilnosti, koje dizajnira Pablo de Leon na Univerzitetu Severna Dakota.)

Lonijus smatra da je odelo s tvrdim spoljnim slojem optimalno, ali nepraktično. „Tako ste oduvek imali odela koja mogu da budu pod pritiskom ili ne i savitljiva. Njihov nedostatak je u tome što, kada su naduvana, izgledaju kao džinovski maršmelou iz filma ’Isterivači duhova’.”

Sledeći korak: odelo koje je lako navući i svući. „Potrebno nam je odelo koje je po­godno za uslove nulte gravitacije i površine s malo gravitacije”, kaže Lonijus. On priznaje da bi ti ciljevi mogli da budu međusobno isključivi. Zašto, ipak, ne pucati na visoko?

ODELO ZA SVE MISIJE

Merkjuri/Džemini
Prva svemirska odela bila su modifikovani kombine­zoni pilota mlaznih aviona Američke mornarice. Postava je od najlona obloženog neoprenom; spoljašnjost je prekrivena aluminijumskim najlonom.

Apolo
Pravljena za svaku lunarnu misiju, s čizmama napravljenim za šetnju po Mesecu, odela iz ere Apolo misija bila su prva koja su bila opremljena sistemom za održavanje života.

EMU
Extravehicular Mobility Unit (EMU) već oko 30 godina predstavlja standardno Na­sino odelo koje omogućava astronautima delovanje u Zemljinoj orbiti i rad na izgradnji Međunarodne svemirske stanice (ISS).

Z-1, Z-2
Ovi prototipi se testiraju za korišćenje na Mesecu, asteroidima i Marsu. Oni moraju da budu lakši, savitljiviji i izdržljiviji od prethodnih tipova odela.