Umiranje svemira: Kako će nestati – sve?

Tkanje prostor-vremena će u nekom trenutku morati da se pocepa, smatraju naučnici.

Izvor: Foto: Profimedia

Naučnici su zaključili da će univerzum kakav poznajemo okončati svoje postojanje u „velikom stilu“ – cepanjem.

Novi teorijski model ukazuje da se univerzum širi i da će se sve u njemu u jednom trenutku rascepiti. Ipak, nema mesta panici jer predviđaju da će se to dogoditi za oko 22 milijarde godina.

Ratne taktike: Nacisti želeli da ratuju iz svemira?

Dr Marčelo Diskonzi, matematičar koji radi na Univerzitetu "Vanderbilt"u Tenesiju, kaže: „Ideja Velikog cepanja je da će se sve, pa i gradivni elementi materije, rascepiti u jednom trenutku“. Naučnici imaju više dokaza nego ikad da je svemir nastao Velikm praskom pre oko 13,8 milijardi godina, ali je naša kosmička sudbina i dalje predmet debate.

„Jedino što sa sigurnošću možemo tvrditi je da se svemir širi i da se taj proces ubrzava“, kaže Diskonzi.

Da li će se širenje svemira i dalje ubrzavati ili će postepeno usporavati zavisi od pobednika „gladijatorske“ borbe dveju suprotnih kosmičkih sila.

Saznajte: Kako bi nebo izgledalo da su nam neki delovi svemira bliži? (VIDEO)

„Imate takmičenje između tamne energije koja pokušava da proširi univerzum i gravitacije, koja teži tome d ga ponovo vrati u jednu tačku“, kaže Diskonzi.

U scenariju u kom gravitacija odnosi pobedu, širenje će se postepeno usporavati, a zatim će svemir početi da se skuplja. Međutim, naučnici sve više veruju i u teoriju Velikog zamrzavanja, prema kojoj će se svemir širiti sve dok ne potroši sve zalihe gasa za stvaranje novih zvezda. Naposletku će se ohladiti do tačke u kojoj gubi svako značenje, budući da se u njemu ništa neće odvijati.

Poslednji rad ukazuje da se krećemo ka manje „dosadnoj“ završinici i predviđa da će tamna energija odneti pobedu u bici sa gravitacijom.

Povratak iz svemira: Radost astronauta nakon sletanja na Zemlju

Izveštaj je objavljen u stručnom časopisu Physical Review D.

Izvor: B92