Istraživanje Svemira

Sunčevo magnetno polje utiče na grmljavinu na Zemlji?

Autor Tamara Sorak

Fluktuacije u magnetnom polju Sunca mogu se iskoristiti kako bi se predvidele grmljavine na Zemlji čak i nekoliko nedelja ranije, smatraju naučnici.

Sunčevo magnetno polje deluje na Zemljino magnetno polje tako što ga krivi, a ova "uvijanja" omogućavaju visoko energetskim česticama da prodru u atmosferu naše planete. Zahvaljujući tome dolazi do nagomilavanja električnog naboja, što je okidač za formiranje munja.

U periodu kada je Sunčevo magnetno polje snažno uticalo na Zemlju - od 2001. do 2006. godine, u Velikoj Britaniji je zabeleženo pedeset procenata više munja nego što je to inače slučaj, pokazalo je nedavno sprovedeno istraživanje.

"Sada planiramo da kombinujemo uobičajenu vremensku prognozu, koja predviđa kada će se i gde formirati olujni oblaci, sa predviđanjima vezanim za solarno magnetno polje", objašnjava Met Ovens, profesor fizike Univerziteta u Redingu.

Zemlja bi mogla da bude ogoljena pustoš bez magnetnog polja, koje nas štiti od udara čestica iz svemira, kosmičkog zračenja i opasnih solarnih vetrova, navodi se u izveštaju ove studije, objavljenom u magazinu Environmental Research Letters. Sunčevo magnetno polje ima odlike magneta: dok se Sunce okreće, njegovo magnetno polje usmereno ili ka Zemlji ili dalje od nje. Pri pomeranju, magnetno polje Sunca povlači Zemljino - koje je daleko slabije - sa sobom. Zanimljivo, rezultati istraživanja pokazali su da je do povećanih 50 odsto više udara munja u Velikoj Britaniji došlo kada Sunčevo magnetno polje nije bilo usmereno prema Zemlji. U tim prilikama kada je Zemljino magnetno polje bilo uvrnuto njegove određene tačke bile su izloženije i podložnije destvu kosmičkih zračenja, zaključili su naučnici.