Muve rođene u svemiru stigle na Zemlju

Tri člana posade Međunarodne svemirske stanice (ISS) bezbedno su se vratila na Zemlju pomoću Sojuz-13M letelice, a sa sobom su osim lepih uspomena doneli i rezultate svog 165-odnevnog orbitiranja - uključujući generaciju eksperimentalnih ...

Izvor: Foto: NASA

Letelica sa komandirom ISS Ekspedicije 41, ruskim kosmonautom Maksimom Surajevim, kao i dva avio-inženjera, astronautom NASA Ridom Vajsmanom i astronautom ESA Aleksanderom Gerstom, sletela je 80 kilometara od Arkaljka u Kazahstanu.

Kao deo njihove misije, posada je izvršila oko 2.640 letova oko orbite prešavši više od 70 miliona milja i izvela brojne eksperimente, uključujući i uzgajanje voćnih mušica koje bi potencijalno mogle da daju uvid u dugoročne efekte svemirskog letenja na ljudska bića.

Poznati kao Drosophila melanogaster, ovi insekti su navodno dobra zamena za ljude kao zamorci za proučavanje efekata mikrogravitacije na kompleksne višećelijske organizme. Drosophila se takođe koriste kao genetski modeli za nekoliko ljudskih bolesti uključujući Parkinsonovu i Hantingtonovu.

Pre sletanja oko 300 pripadnika vojske je imalo zadatak da locira kapsulu i stupi u kontakt sa članovima posade ISS-a čim slete. Odbor za doček imao je i 14 Mi-8 helikoptera, An-26 transportni avion i šest spasilačkih vozila. Nakon medicinskog pregleda sva trojica su helikopterima prebačeni u Kustanaj pre nego što se vrate kućama.

Surajev će biti poslat u Centar za kosmonaute Gagarin u Zvezdanom gradu, blizu Moskve, dok će avion NASA prebaciti Vajsmana i Gersta u Prestvik u Škotskoj, odakle će Gerst odleteti u kopneni deo Evrope, dok će Vajsmen otići za Hjuston.