Istraživanje Svemira

Naučnici u šoku: Mrtva zvezda deset miliona puta sjajnija od Sunca

Autor Milan Simonović

Otkriće pulsara koji emituje gotovo deset miliona puta više energije od Sunca, navelo je naučnike da stave prst na čelo.

Pulsar (neutronska zvezda) je otkriven pomoću NASA-inog NuSTAR teleskopa, a otkriće predstavlja rebus za postojeće teorije da su samo crne rupe sposobne za takve podvige. Crne rupe su ekstremno masivni objekti koji se nalaze u centru galaksija, uključujući Mlečni put.

Imajući u vidu veliku gustinu crnih rupa, one su sposobne da progutaju sve objekte velikom brzinom. Dok to čine, one emituju energiju. Crne rupe su oduvek smatrane izvorima ultrasvetlih iks-zraka (ULX), sve dok naučnici nisu otkrili da pulsari čine istu stvar. "Uzeli smo zdravo za gotovo da moćne ULX-eve emiruju samo masivne crne rupe. Kada smo prvi put videli podatke o pulsiranjima, mislili smo da potiču iz drugih izvora.", rekao je doktor Mateo Bačeti, vodeći autor istraživanja.

Pulsar je otkriven u centru galaksije M 82 nalik na cigaru, koja je oko 12 miliona svetlosnih godina udaljena od Zemlje. Pulsar, imenovan M 82 X-2 je jedan od dva ultrasvetla objekta koje posmatra NASA-in NuSTAR teleskop u centru M 82. Otkriće je takođe uzbudljivo budući da većina galaksija ima supermasivne crne rupe u svojim središtima. Crne rupe su masivne, ali pulsari oko 1,4 puta masivniji od Sunca.

"Sve do sada, niko nije obraćao pažnju na neutronske zvezde - pulsare - i ULX. Od sada će ljudi tražiti više pulsirajuće objekte koji ih mogu identifikovati kao pulsare, tj. neutronske zvezde. Kladim se da će neki drugi ULX-evi biti identifikovani kao pulsari u narednim godinama. Ukoliko bi bio blizu poput Sunca, mi bismo bili sprženi pre nego što bismo se i rodili.", objašnjava Bačeti.