Poreklo naše galaksije

Najveći broj zvezda Mlečnog puta je nastao istovremeno, pokazuje najnovije istraživanje koje su uz pomoć Nasinog svemirskog teleskopa Habl sproveli naučnici sa Jejla.

Izvor: Foto: Hubblesite.org

Istraživanje, koje je objavljeno u Časopisu za astrofiziku, se zasnivalo na proučavanju 400 galaksija koje su po masi i broju zvezda slične našoj. Na ovaj način naučnici su mogli da posmatraju razvijanje galaksija čija se međusobna starost razlikuje do 11 milijardi godina i da na taj način dolaze do zaključaka o razvoju galaksija u različitim fazama.

"Naravno, mi ne možemo da posmatramo prošlost Mlečnog puta. Zato smo izabrali galaksije koje se nalaze milijardama svetlosnih godina od nas i koje će vremenom da se razviju u galaksiju sličnu Mlečnom putu”,  objašnjava Piter Dokum, vođa projekta i predavač na Jejlu. “Na ovaj način smo, po prvi put, dobili slike toga kako je naša galaksija izgledala u prošlosti”, kaže ovaj naučnik.

Sudeći po ovim slikama,  Mlečni put je pri nastanku bio bledi, plavičasti, lagani objekat koji se sastojao od gasa. Ovaj gas je bio “gorivo” za nastanak zvezda, a plava boja je indikator brzog rađanja zvezda. Takođe, otkriveno da je naša galaksija imala oblik ploče sa ispupčenjem na sredini, a da je tek vremenom dobila spiralni oblik koji ima danas.

“Praćenjem galaksija sličnih našim otkriveno je i to da je 90 odsto zvezda nastalo u isto vreme, tj. pre između 7 i 11 milijardi godina. Ovo je različito od velikih eliptičnih galaksija, kod kojih najpre nastaju zvezde u centru galaksije”, kaže Erika Nelson, učesnica ovog istraživanja.
Inače, istraživanje je otkrilo zanimljiv podatak da tokom naglog perioda formacije zvezda nastaje oko 15 zvezda godišnje.