Istraživanje Svemira

Rađanje planete uživo

Autor Ana Randjelovic

Astronomi su uz pomoć teleskopa na severu Čilea pratili rađanje jedne planete…

Izvor: Foto: Thinkstock

Međunarodni tim astronoma bio je u prilici da, uz pomoć moćnog teleskopa na severu Čilea, prvi put „u direktnom prenosu“ posmatra trenutak nastanka planete u gustom sloju gasa i prašine, saopštila je Evropska južna opservatorija (ESO).

Astronomi su precizirali da bi disk gasa i prašine oko mlade zvezde HD100546, udaljene 335 svetlosnih godina od Zemlje u Mlečnom putu, mogao da bude „gasni div sličan Jupiteru“. Dosad je nastanak planete moglo, uglavnom, da se proučava pomoću kompjuterskih simulacija, izjavio je Saša Kvanc sa Univerziteta ETH u Cirihu.

„Ako smo zaista otkrili planetu u fazi rađanja, naučnici će moći da po prvi put proučavaju proces formiranja jedne planete i njenu interakciju sa prirodnom okolinom na empirički način, i to na samom početku tog fenomena“, objašnjava švajcarski istraživač. Astronomi su, takođe, naveli da ovo otkriće potvrđuje teoriju po kojoj džinovske planete rastu usisavanjem gasa i kosmičke prašine nakon formiranja zvezde.

Tim istraživača je detektovao planetu pomoću kamere povezane za ESO teleskopom postavljenim u čileanskoj pustinji Atakama. ESO okuplja naučnike iz 15 evropskih zemalja i koristi brojne teleskope u Čileu, među kojima je i VLT teleskop (Vere Large Telescope), najmoćniji teleskop na svetu.

Izvor: Ecotopia