Prva žena u kosmosu: Majci je rekla da ide na takmičenje u spuštanju padobranom, a onda je poletela u svemir

Valentina Terješkova je 16. juna 1963. godine postala prava žena koja je poletela u svemir.

Valentina Terješkova-0636684402.jpg Izvor: Profimedia

Šesnaestog dana juna 1963. godine, sa kosmodroma Bajkonur u današnjem Kazahstanu, prva žena je odletela u svemir. Valentina Terješkova je kao šesti sovjetski kosmonaut obletela Zemlju na koju se spustila posle nešto manje od tri dana, 19. juna.

Let Terješkove je bio riskantan već i samim tim što nije bilo jasnijih predstava o mogućim posledicama za organizam prilikom takve misije. Ona je tek mnogo kasnije odala tajnu da je patila od svemirske bolesti i da je prilikom sletanja upala u jezero.

Let se umalo nije završio tragično jer je prilikom prizemljenja brod zapravo bio usmeravao u suprotnom smeru. Terješkova je na vreme obavestila stručnjake i oni su grešku ispravili.

Interesantno je da je Tereškova na dan kada je postala prva žena u kosmosu majci rekla da će tog dana učestvovati u takmičenju u spuštanju padobranom, da bi Elena Fjodorovna Tereškova slučajući radio saznala da je njena ćerka uveliko napustila planetu.

Službeno, 2000. u Londonu a prethodno u mnogim prilikama neslužbeno, proglašena je Ženom XX veka. Jedan krater na Mesecu poneo je njeno ime. Ona je počasni građanin Jaroslavlja u kojem je rođena 6. marta 1937. kao i u nizu drugih gradova.

Njena kosmonautska karijera počela je kada se kao jedna od 400 devojaka 1962. godine prijavila za obuku u "Zvezdanom gradu". Ušla je u uži izbor od samo pet pripadnica prvog ženskog odreda. Tokom višemesečne obuke za kosmonauta naučila je i da pilotira avionima.

Valentina Terješkova
Izvor: URRaL / Shutterstock.com

Terješkova je dvadesetak godina bila predsednica Komiteta sovjetskih žena, članica Vrhovnog sovjeta i centralnog komiteta sovjetske Komunističke partije. Ponela je zvanje heroja Sovjetskog Saveza i ima čin pukovnika u penziji.

Valentina, čije ime su kasnije poneli milioni devojčica širom sveta, a veliki broj i u bivšoj Jugoslaviji.