Kolika je uloga Mileve Marić Ajnštajn u radu na teoriji relativiteta?

Britanski "Ekonomist" istraživao je pitanje koliko je Mileva Marić Ajnštajn učestovala u radu svog supruga.

Svet je ove godine obeležio 100 godina od nastanka Ajnštajnove teorije opšteg relativiteta. Ugledni britanski nedeljnik "Ekonomist" objavio je tim povodom priču o Ajnštajnovoj prvoj ženi Milevi Marić Ajnštajn i njenom uticaju na najpoznatiju teoriju fizike.

Mileva i Albert su zajedno studirali u Cirihu. Imali su slične ocene, premda prosečne u odnosu na ostale studente na klasi. U pismima svojoj ženi, mladi Ajnštajn često je raspravljao o idejama i eksperimentima koji su ga doveli do teze o relativitetu.

Među tim pismima, postoje ona koja pokazuju da je Mileva imala određenog udela u nastanku teorije. U papirima koje je objavio dr Evan Voker, Ajnštajn za teoriju govori "naš rad", "naše istraživanje" pa čak i "naša teorija".

U jednom delu piše: "Kako ću srećan i ponosan biti kada nas dvoje zajedno dovedemo naš rad o relativitetu do velikog zaključka".

Doktorka Senta Reomel Ploc, lingvista sa Nemačkog istraživačkog instituta u Bonu, smatra da je slavni naučnik iskoristio talenat i rad svoje žene, njene ideje i znanje matematike. Prema njenom mišljenju, Mileva je bila izuzetno talentovana, što dokazuje činjenica da je primljena na studije u vreme kada su žene bile veoma osporavane u nauci. Upravo to je i dovelo do toga da zasluga za njen rad izostane, smatra dr Ploc.

Najveći broj eksperata, ipak, smatra da je Ajnštajn pisao "naš rad" samo zato što je bio zaljubljen. Bilo kako bilo, sigurno je da je Mileva Marić bila sposobna da razume i da sarađuje na teoriji relativiteta.

Najverovatnije je da je njen najveći doprinos teoriji predstavljala ideja za eksperiment Mičelson-Morli kojim je izmerena brzina svetlosti, a kako je čitava teorija na koju je ovaj eksperiment imao uticaj završena godinu dana nakon rastanka Alberta i Mileve, vrlo je teško utvrditi sa li je Mileva Marić imala bilo kakvog većeg uticaja na jedno od najvećih dostugnuća u teoriji fizike 20. veka.