Magazin

TRAGOVI BUDUĆNOSTI: Istraživačka stanica Amani Hil

Autor Aleksandra Jovanović

Istraživačka stanica u Tanzaniji otelovljuje obećanje prošlosti – i san koji se nikad nije obistinio.

Izvor: Foto: Instagram

Tekst Tragovi budućnosti je objavljen u NG Srbija u decembru 2016. godine

Na vrhu brda u severoistočnoj Tanzaniji,visoko u gorju Usambara, uspomene su opipljive. Modernističke građevine uzdižu se usred bujne džungle. Evropsko drveće i lekovite biljke, označene latinskim nazivima, mešaju se s domaćim vrstama. Naučni instrumenti i potpuno opremljena biblioteka spremni su za upotrebu.

To je ono što je preostalo od Istraživačke stanice Amani hil – nekadašnje vizije budućnosti zaustavljene u vremenu.

To je takođe ono što je sibirsku fotografkinju Jevgeniju Arbugajevu pre dve godine dovelo u istočnu Afriku. Šta je bio njen cilj? Dokumentovati nostalgiju koja se ovde i dalje oseća i napraviti snimke koji „prizivaju atmosferu ovoga mračnog, čarobnog mesta”.

Arbugajevu je angažovao Vencel Gajšler, antropolog s Univerziteta u Oslu. Poslednjih nekoliko godina on i njegov tim – međunarodno udruženje naučnika, istoričara i umetnika – proučavaju stare istraživačke stanice u tropskim oblastima. Njihov projekat, koji finansira Istraživačko veće Velike Britanije,istražuje uspomene, shvatanja i očekivanja onih koji su živeli i radili u postkolonijalnim istraživačkim stanicama.

Amani nije ruševina. Trideset i četiri zaposlena– postariji čuvari i domari, bibliotekar i nekoliko laboratorijskih radnika – i dalje žive tamo, u ljušturama od kuća, bez vode i struje. Neki kažu da i dalje čekaju druge da dođu.

„Amani predstavlja snove o nauci i napretku koji su ostavljeni u nasleđe kolonijalnim zajednicama”,kaže Gajšler. „Kad su ovde početkom 80-ih godina prošlog veka presušila sredstva, otopili su se i snovi.Ali hipotetički, sve je ovde spremno da se ponovno pokrene. U ovim zgradama – u sećanjima i snovima ovih ljudi – ideja o mogućoj budućnosti i dalje živi.”

Amani je osnovan krajem XIX veka kao nemački botanički vrt i plantaža kafe. Nakon Drugog svetskog rata postao je britanski institut za istraživanje malarije. Od 1979. godine vodi ga tanzanijski Nacionalni institut za medicinska istraživanja, koji plaća postojećim radnicima da ga održavaju za buduću upotrebu.

NASTAVAKK NA SLEDEĆOJ STANI