Izgradnju palate naredio je Neron, a nakon nekoliko decenija ovu građevinu je "zatrpao" Trajan. Ipak, u doba renesanse Zlatna kuća će opet biti otkrivena i poslužiće umetnicima za razvoj posebnog stila.

Sredinom 1. veka n.e.,car Neron je naredio izgradnju Domus Aurea-e ili "Zlatne kuće", na jednom od sedam brežuljaka Rima po imenu Eskvinil. Njeni ostaci su otkriveni 1480. godine i do danas nije poznato kako je do ovoga uopšte došlo - najverovatnije prilikom vađenja materijala za izgradnju renesansnih vila.
Takođe, misteriozni pronalazači ovog zdanja nisu imali predstavu ni o tome da je u pitanju bajkovita rezidencija jednog od najozloglašenijih imperatora koje je carstvo imalo, kao ni da je ona zatrpana početkom 2. veka po naređenju cara Trajana kako bi se na tom mestu podigla bazilika Ulpia i carski forum.
Obilazak podzemnih struktura od strane umetnika
Privučeni otkrićem mnogi su želeli da zavire u misteriozne odaje i saznaju nešto o njoj. Stoga su se provlačili kroz rupu koja je nastala između Trajnovih termi i Zlatne kuće i uz svetlost baklji obilazili hodnike i prostorije velelepnog zdanja. Svima koji su se tu našli odmah je bilo jasno da je građevina nekada bila slavna, a najviše pažnje su privlačile dekoracije sa fantastičnim motivima koji su prekrivali gotovo svaki njen ćošak.
Ne iznenađuje da su među najbrojnijim posetiocima bili upravo renesansni umetnici, koji su bili zaintrigirani čudesnim primerima rimskog slikarstva. Gužva je zapravo bila tolika da je anonimni autor s početka 16. veka, o svemu napisao sledeće: "Sve je puno slikara [...]. Odlazimo u podzemlje sa slaninom, һlebom, šunkom, jabukom i vinom i verovatno izgledamo jako čudno ovim groteskama. Naš vodič je majstor Pinzino, koji nas tera da dobro zaprljamo lica i oči i dok pomalo ličimo na odžačare - on nas tera da među njima prepoznajemo krastače, žabe, sove i slepe miševe".
Činkvečento umetnici, inspirisani prizorima su počeli da kopiraju izolovane motive sa različitiһ svodova u palati i da iһ koriste za ukrašavanje pilastra i frizova, podvrgavajući iһ pravilima renesansne umetnosti. Repertoar se postepeno obogaćivao uključivanjem grifona, kentaura i drugih fantastičnih bića, po uzoru na one sa fresaka iz "podzemlja" - što je na kraju dovelo do stvaranja novog slikarskog stila po imenu groteska.
Nakon samo jednog veka od otkrića ostataka Domus Aurea-e, oni su praktično zaboravljeni. Da bi dva veka kasnije, reprodukcija fresaka u veličanstvenim gravurama Vinćenca Brene izazvala novo interesovanje za njih.