Zanimljivosti

Ko je šarmantni neandertalac koji je osvojio internet i zbog čega je drugačiji od drugih svojih savremenika? (FOTO)

Autor Milana Petrović

Rekonstrukcija lica neandertalca privukla je pažnju ljudi širom sveta zbog njegovog vedrog izraza lica, koji je uočljiv čak i nakon 70.000 godina.

neanderthal-man-england-France-credit-facebook-archaeology-magazine Izvor: © Servaas Neijens (Facebook/Archaeology Magazine)

Rekonstrukcija lica neandertalca privukla jepažnju ljudi širom sveta - ne samo zbog njegove velike sličnosti sa fizionomijom današnjeg čoveka, već i zbog njegovog vedrog izraza lica, koji je uočljiv čak i nakon 70.000 godina

Kako prenosi Live Science, stručnjaci iz Kennis & Kennis Reconstructions oblikovali su lice mladog neandertalca od dela lobanje otkrivenog u Severnom moru kod obale Holandije, pre dvadeset godina.

Koristeći informacije koje su odbili iz čvrste strukture kosti neandertalaca, istraživači su takođe prikupili informacije dobijene iz istraživanja drugih lobanje iz istog perioda, o njihovoj boji očiju, kože i kose.

Veruje se da je Krijn, kako su ga nazvali, živeo u Dogerlandu, koji je nekada bio kopno, a sada je deo morskog dna u Severnom moru između Ujedinjenog Kraljevstva i kontinentalne Evrope. Prema istraživanju, Krijn je umro pre između 50.000 i 70.000 godina.

Kost je bila deo čeone kosti, a ono što je zanimljiva je činjenca da je imao malu cistu iznad jedne obrve. Smešteni u slojevima kože, tumori poput ovih obično sporo rastu i benigni su.

Umetnici su odlučili prilikom rekonstrukcije lica, rekonstruišu i izgled njegovog timora, kako bi pokazali da su i drevni stanovnici Zemlje patili od mnogih bolesti kao i mi danas.

Ove vrste cista su retke, ali obično su benigne, posebno kada su male, poput one kod Krijna, kaže se u studiji o njegovoj lobanji iz iz 2009. godine. To je bilo prvi put da je ova vrsta tumora dokumentovana na ostacima neandertalca.

Prvi neandertalac na prostoru današnje Holandije

Krijn je danas izložen u holandskom Nacionalnom muzeju antikviteta, a njegovu kost otkrio je paleontolog amater 2001. godine dok je posmatrao sedimente uzete sa dna Severnog mora, severozapadno od Holandije.

Adre Kenis, umetnik specijalizovan za paleo-antropologiju, koji radi sa svojim bratom Alfonsom u Kennis & Kennis Reconstructions, kaže da postoji nešto posebno u vezi Krijna. Kada je lik bio gotov, bili su oduševljeni njegovim šarmom!

"Dogerlandđanin"

Krijn je prvi neandertalac iz pleistocena čiji je fosil pronađen pod morem, a iako je njegova vrsta živela širom Evrope, on je takođe prvi neandertalac koji je ikada pronađen u današnjoj Holandiji.

Tadašnja Evropa bila je dom velikom broju životinja, uključujući mamute, lavove, vunaste nosoroge, irvase i konje, a svi su oni živeli u nekadašnjoj stepi Dogerlanda, navodi se u saopštenju Kraljevskog holandskog muzeja.