Pigmenti bakterije: Naučnici otkrili koja boja je najstarija na svetu

Naučnici veruju da su otkrili najstariju boju na svetu.

Izvor: Foto: Profimedia

Istraživači su otkrili pigmente, koje je proizvela prastara mikroskopska cijanobakterija, nakon što su izvadili komade 1,1 milijardi godina starog morskog crnog škriljca duboko ispod peska Sahare u Mauritaniji, prema istraživanju objavljenom u naučnom časopisu PNAS.

Naučnici su rekli da su pigmenti "najstarija biološka boja" i da je više od pola milijarde godina stariji od pređašnjih sličnih otkrića.

"Svetloružičasti pigmenti molekularni su ostaci hlorofila koje su proizveli fotosintetski organizmi nastanjeni u prastarom okeanu koji je odavno nestao", rekla je Nur Guneli, naučnica s australijskog nacionalnog univerziteta (ANU) koja je pronašla molekul tokom istraživanja u sklopu doktorske studije.

Istraživači su razbili stene stare milijardu godina u prah i iz njih izvukli i analizirali molekule prastarih organizama.

Najlepše boje Zemlje: 10 prizora koje nikad nećete zaboraviti

Ostaci su u rasponu od krvavocrvene do jarkoljubičaste u svom koncentrisanom obliku, a svetloružičaste kad su razređeni, rekli su naučnici.

"Precizne analize prastarih pigmenata potvrđuju da je sićušna cijanobakterija dominirala osnovom lanca ishrane u okeanima pre milijardu godina, što pomaže u objašnjenju zašto u to doba životinje nisu postojale", rekao je Guenell.

Stene je pre desetak godina na univerzitet poslala naftna kompanija koja je tražila naftu u Sahari.

Znate li i Koji je grad najstariji na svetu?

"Svaka stvar ima boju i boje nas vraćaju u početke vremena. Ispravniji termin kojim bi se opisalo otkriće bio bi da je to najstarija organska biološka boja", rekao je Johen Broks, nemački naučnik na ANU i viši istraživač koji sarađuje na toj studiji.

To znači da su naučnici pronašli molekul s biološkim pigmentom star više od milijardu godina, a koji je sačuvan do danas.

On je rekao da je to jednako kao kad bismo nakon 100 miliona godina pronašli ostatke kože dinosaursa s još netaknutom bojom životinje.

"Činjenica da takav pigment može da preživi tako dugo vremena izaziva u nama radoznalost i čuđenje", rekao je Broks.