Još
Dodatno

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Londonski metro, najstarija podzemna železnica na svetu

Londonski metro otvoren je 4. novembra 1863. godine, i najstariji je sistem podzemne železnice u svetu koji danas dnevno preveze više od tri miliona ljudi.

 Izvor: Foto: Profimedia

Početkom 19. veka, sa industrijskim razvitkom i porastom broja stanovnika, u Londonu se javlja ozbiljan problem sa prevozom. Za ovaj rastući problem javilo se jasno rešenje – razvitak podzemne železnice.

Isprva je korišćen krajnje neefikasan, ali na prvi pogled prililčno jednostavan metod, poznat kao “cut-and-cover” (“iseci i pokri”). Odgovarajuća ulica, ispod koje je podzemna trebalo da prolazi, bila bi iskopana do određene dubine. Nakona toga postavljane su šine i građen tunel od cigala. Po završetku izgradnje tunel se ponovo zakopavao. 

Pogledajte i Neobičan voz u Kini prolazi kroz stambenu zgradu: Sledeća stanica? Kuhinja! (VIDEO)

Prva trasa metroa nalazila se između Pedingtona i ulice Feringdon, u dužini od četiri kilometra. Gradnja se nastavila, a nova trasa bila je između Vestminstera i Južnog Kensingtona. Ove dve trase činile su današnju Kružnu liniju, a ti tuneli su i dalje u upotrebi.

 Izvor: Profimedia/Shutterstock Foto: Profimedia

Prelazak preko Temze omogućen je od 1869. godine, kada počinje da se koristi tunel koji ide ispod same reke - prvi tunel takve vrste u svetu, koji su izgradili otac i sin Brunel. Osim toga, otvara se još jedna linija ispod Temze, između Tauera i Bermondzija. Međutim, daljim razvitkom sistema, mane “cut-and-cover” metode postajale su sve očiglednije. 

Najveća tragedija u istoriji Londonskog metroa desila se 2005. godine, a to je napad bombaša samoubice. U razmaku od 50 sekundi desile su se 3 eksplozije, i to u vreme „jutarnjeg špica“. Povređeno je oko 600 ljudi, materijalna šteta je velika, a saobraćajni kolaps koji je nakon toga nastao jedan je od najvećih u istoriji Londona.

Ubrzo se pronalazi rešenje - izgradnja dubinskih podzemnih linija. 

Pogledajte i 8 najlepših metro stanica na svetu

Inžinjeri su koristili relativno postojan sloj gline u zemljištu na dubini od približno 20 metara. Posebne mašine su korišćene za iskopavanje uskih tunela (najčešće dva paralelna na malom rastojanju) u koje bi onda bili umetani čelični prstenovi i prefabrikovani čelični ili betonski elementi. Odatle i potiče popularan i opšte prihvaćen naziv – The Tube (zbog karakterističnog oblika tunela). Ovakav način izgradnje je bio daleko brži i nije ometaa normalno odvijanje saobraćaja.

 Izvor: Profimedia/Shutterstock Foto: Profimedia

Prva dubinska linija spajala je južni i centralni deo Londona, i bila je duga pet kilometara. Puštanjem ove linije u rad, svet dobija prvu elektrifikovanu dubinsku liniju podzemne železnice.

Saznajte i Kad i gde se pojavio prvi semafor (u Srbiji)?

Već tokom 20. veka, metro je doživeo procvat - otvaraju se nove linije, dok se stare elektrifikuju. 

Takođe, menja se i izgled metroa, jer celom mrežom upravlja kompjuterizovana centrala, uloga vozača je samo da otvara i zatvara vrata i da u slučaju kvara automatskog sistema preuzme kontrolu nad vozilom.

Londonski metro danas ima ukupno 275 stanica. Četrnaest se nalazi van M25 prstena, opšte-prihvaćene granice Šireg Londona. Većina stanica u centralnom Londonu je ispod zemlje tako da sve stanice ukupno imaju čak 412 pokretnih stepenica. One se namenski prave za svaku pojedinačnu stanicu i na svaki sat, svaka od njih preveze približno 13.000 ljudi. Najdublja stanica je Hampstead na 58,5 metara ispod zemlje.

Do 2030. za unapređenje Londonskog metroa planirano je 16 milijardi funti.

Komentari 0

Vaš komentar je uspešno poslat i postaće vidljiv čim ga naši administratori odobre.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Inicijalizacija u toku...

Najnovije

Priroda

Nauka