Stručnjaci su analizom portreta Leonarda Da Vinčija u starosti otkrili zdravstvene poteškoće koje je umetnik imao sa rukom kojom je slikao.
Poznu karijeru Leonarda Da Vinčija sputala je njegova onesposobljena desna ruka, a dugo se verovalo da je to posledica šloga. Međutim, nova istraživanja, objavljena u Journal of the Royal Society of Medicine, otkrila su da je umetnik imao oštećenje nerva koje je paralizovalo njegovu desnu ruku. Slučaj su proučavala dva italijanska doktora, a prema njihovom mišljenju do oštećenja nerva je došlo prilikom onesvešćivanja.
Foto: Youtube printscreen
U centru analize je portret Leonarda Da Vinčija iz 16. veka, naslikan rukom umetnika Đovanija Ambrođija Figina. Crtež jasno prikazuje desnu ruku bandažiranu tkaninom nalik na zavoj, u krutom, kontrahovanom položaju, sa prstima blago savijenim prema korenu šake. Prema analizi stručnjaka, ruka prikazana na crtežu nije „stegnuta pesnica” kao što je to slučaj kod šloga. Dijagnoza koja više odgovara prikazu šake jeste paraliza ulnarnog nerva, poznatija kao „kandžasta šaka”, objasnio je ko-autor istraživanja i specijalista plastične hirurgije u Rimu, doktor David Lazeri.
Paraliza ulnarnog nerva ispoljava se savijenošću prstiju šake, tako da podseća na kandžu kod životinja. Ulnarni nerv polazi od vrata i spušta se do prstiju, daje senzibilitet i sposobnost pokreta šaci. Neurolog, koji je učestvovao u analizi, doktor Karlo Rosi objasnio je da je paraliza uglavnom posledica traume izazvane onesvešćivanjem i padom.
Iako je Leonardo Da Vinči poznat kao levoruk, prethodna istraživanja pokazala su da je za slikanje koristio desnu ruku. Nemogućnost korišćenja desne ruke moglo bi da bude logično objašnjenje za to što su brojna dela Leonarda Da Vinčija ostala nedovršena, uključujući i Mona Lizu.