Istorija

Nova istraživanja otkrivaju: Ko je naudio Astecima?

Autor Aleksandra Jovanović

Poznato je da je španska kraljevska flota u Srednju Ameriku donela mnogo više od velikog naoružanja i osvajanja, međutim, najnovija istraživanja daju novi obrt ovoj priči

Već neko vreme je opšteprihvaćeno mišljenje da su Hernan Kortez, španski konkvistador, i njegova španska kraljevska flota doneli u Srednju Ameriku mnogo više od samo velikog naoružanja i gladi za osvajanjem nepoznatog sveta koji obećava zlato i mnoga druga bogatstva.

Od trenutka kada je Kortez sa svojim ljudima prvi put kročio na peščane obale današnjeg Meksika 1519. godine, pa u narednih sto godina, astečka civilazacija se drastično smanjila. Zapisi iz 16. veka govore o epidemijama tifusa, i malih i velikih boginja, za koje se danas pretpostavlja da su došle iz Starog sveta, i to preko prvih osvajača kao što su bili Kortez i Kolumbo.

Bolesti na koje su Evropljani u određenoj meri bili imuni, našle su vrlo pogodne uslove među starosedelačkom populacijom obe Amerike, čiji se imuni sistem nikada pre nije suočio sa pridošlim patogenima. Veliki broj patogena koji su doveli do drastičnog rasta stope mortaliteta među Astecima nije poznat, pa se do skoro moglo samo nagađati koje su bolesti zaista bile uzrok ovoga.

U međuvremenu su se pojavila nova istraživanja koja nam nude konkretnija, ali ne i definitivna objašnjenja ovih masovnih epidemija koje su poznate pod nazivom Cocolizitli (pomor na astečkom jeziku). Smatra se, na osnovu pisanih izvora iz tog vremena, da je bilo više epidemija u periodu od pomenutih sto godina, ali da su epidemije koje su pobile najviše ljudi (između 7 i 18 miliona) bile u periodu od 1545. do 1576. godine.

Pomor

Budući da ne postoji konsenzus oko uzroka epidemija, jedna grupa naučnika vođena Johanom Krausom, evolutivnim genetičarem sa Maks Plankovog univerziteta iz Nemačke, pokušala je da reši ovo pitanje. Kraus i njegova grupa su usmerili svoje istraživanje na groblje pod imenom Teposcolula-Yucundaa koje se nalazi u području južnog Meksika, i koje je povezano sa epidemijama iz gore pomenutog najsmrtonosnijeg perioda. Uzevši zube sa 29 sahranjenih osoba naučnici su ekstraktovali i sekvencirali njihov DNK.

Saznajte i Da li je Astečko carstvo zaista bilo moćno?

Bakterijski DNK koji je pronađen se poklapao sa DNK salmonele. Daljim sekvenciranjem oštećenih DNK fragmenta su rekonstruisana dva genoma bakterije pod imenom Salmonella enterica. Danas je poznato da ova bakterija izaziva enteričnu groznicu, koja je nalik tifusu, i koja ako se ne leči ubija između 10 i 15 odsto zaraženih ljudi. Hans Šreder, istraživač muzeja Prirodne istorije Danske u Kopenhagenu, smatra da se zbog ovoga hipoteza koja predlaže da je Salmonela jedan od patogena koji su znatno doprineli dramatičnom padu populacije domaćih naseljenika čini vrlo mogućom. Ono što ide u prilog tome je još jedno istraživanje sa Univerziteta u Varviku.