VEČNO USNULI: Otkriveni dinosaurusi, do sada nepoznati nauci, koji su bili živi zatrpani

Kineski farmeri otkrili su nekoliko neverovatnih fosila.

Izvor: Foto: Wikimedia Commons

Pre otprilike 125 miliona godina, dva dinosaurusa su dremala u svojoj jazbini. Međutim, nije im bilo suđeno da se probude. Kako pokazuje nova studija, bili su živi zatrpani. Pretpostvalja se da je to bila posledica erupcije vulkana.

Savršeno očuvane ostatke dva dinosaurusa, do tada nepoznata nauci, otkrili su farmeri u provinciji Ljaoning, koja se nalazi u južnom delu severoistočne Kine. Obe životinje izgledale su spokojno, sklupčane u položajima za spavanje, što je novoj vrsti dalo ime: Changmiania liaoningensis , što znači "večno usnuli iz Ljaoninga".

Izvor: Profimedia/Shutterstock

Foto: Wikimedia Commons

Ostaci se sada nalaze u paleontološkom muzeju Ljaoning, a međunarodna grupa paleontologa iz Kine, Argentine i Belgije započela je proučavanje jedinstvene anatomije "večno usnulih". Njihova istraživanja objavljena su u časopisu PeerJ

Analiza je pokazala da je C. liaoningensis rani ornitopod, vrsta dvonožnog dinosaurusa biljojeda. Ornitopodi uključuju iguanodone i hadrosaure, a nazivaju se i platipus dinosaurusi. Prema istraživačima, sudeći po moćnim zadnjim nogama i dugom, ukočenom repu, može da se kažeda je C. liaoningensis bio izvrstan trkač.

Takođe postoji razlog da veruju da su te životinje bili kopači, što nije baš uobičajeno među njihovom rodbinom.

"Vrat i podlaktice su mu vrlo kratki, ali jaki, a lopatice su karakteristične za kičmenjake kopače, dok gornji deo njuške ima oblik lopate", rekao je Paskal Godefroj, stariji istraživač na Kraljevskom belgijskom institutu za prirodne nauke.

Izvor: Profimedia/Shutterstock

Foto: Yang Y. et al. PeerJ (2020)

Poza u kojoj su pronađeni ovi dinosaurusi "implicira da su životinje zatrpane brzo, dok su još bile žive", moguće je da ih je vulkanska masa prekrila ubrzo nakon smrti, pišu istraživači. Međutim, sve verzije njihove smrti ostaju nagađanja, budući da su fosile iskopali poljoprivrednici, a ne naučnici, pa mesto gde su ostaci zakopani nije detaljno proučeno.

Još jedan fosilni trag o životu ove nove vrste je skup od desetak malih kamenaca pronađenih u stomaku jedne od jedinki C. liaoningensis. Prema istraživačima, ovo kamenje mogu biti gastroliti ili stomačno kamenje koje neke životinje progutaju kako bi im mlelo hranu tokom varenja.

Slojevi stena u kojima su pronađeni "večno usnuli" dinosaurusi dobro su poznati po neobičnim fosilima za koje se veruje da su sačuvani kao rezultat erupcije drevnog vulkana (vrsta Pompeja iz doba krede).

Na primer, pre nekoliko godina, u istim sedimentnim stenama provincije Ljaoning, otkriveni su dobro očuvani ostaci velikog krilatog dinosaurusa, čija dužina je dosezala i dva metra, i koji je imao veoma fino perje.