Istorija

11 najvećih naučnih prevara u istoriji

Autor Jelena Davidović

Istorija je upamtila imena mnogih naučnika iz pogrešnih razloga: prevarili su naučnu javnost svojim kvaziotkrićima.

Izvor: Otkopavanje skeleta džinovskog čoveka 1912. godine, Foto: Profimedia

1. Godine 2002, Bi-Bi-Si je preneo vest o naučnicima koji su tvrdili da će plava kosa u narednih nekoliko vekova potpuno nestati zbog recesivnih gena. Nepunih godinu dana kasnije, "Njujork tajms" objavio je izveštaj o lažiranim podacima pomenutog istraživanja, a uprkos tome ova naučna studija je u proteklih 10 godina objavljivana u 10 različitih naučnih časopisa. Slična laž plasirana je u javnost 2007. godine - u etar je puštena vest slična onoj iz 2002. godine, s tim što su plavokosi zamenjeni crvenokosima.

2. Godine 1726, Johan Beringer otkrio je neverovatno očuvane fosile. U pitanju su gušteri, ptice i pauci koji su se pominjali čak i u Bibliji. Sam Beringer, u nameri da potkrepi verodostojnost svojih pronalazaka govorio je da je ove fosile napravio - sam Bog. Međutim, ispostavilo se da su njegove kolege podmetnule ove fosile kako bi njihovo pronalaženje uništilo njegovu reputaciju. Na kraju, ova prevara uništila je reputaciju svih naučnika, ali se najviše odrazila na Beringerovu finansijsku situaciju.