Otkriven runski kamen star 2 milenijuma - jedna reč na njemu posebno privlači pažnju

Arheolozi iz Norveške nakon detaljnih analiza tvrde da su otkrili najstariji runski kamen na svetu.

najstariji runski kamen-0750157158.jpg Izvor: Profimedia

ISKLESAN u braonkastom peščaru, novotkriveni runski kamen prema istraživačima iz Muzeja istorije kulture u Oslu možda predstavlja najraniji primer pisma u Skandinaviji. Njihove procene su da je on star oko dva milenijuma, što ga čini starijim nekoliko vekova od prethodnih rekordera.

Prilikom iskopavanja lokaliteta u Svingerduru, koji se nalazi u blizini Osla, otkriven je kamen dimenzija 31 x 32 cm. On je bio položen u grobu, što je naučnicima pomoglo prilikom njegovog datovanja. Naime, spaljene kosti i ugljenisano drvo nakon analiza su pokazali da se može opredeliti u period između 1. i 250. godine n.e..

Istraživači koji su se bavili njegovim ispitivanjem navode da analiza ovog kamena nije bila ni malo laka, ali da je sada očigledno da se na njemu nalazi nekoliko natpisa koji nemaju smisao, a jedna od identifikovanih reči na njemu je "idiberug" - što prema nekim hipotezama može biti ime žene, muškarca ili prezime.

Interesantan podatak je da su starije forme runa već pronalažene na nekim drugim predmetima poput koštanog češlja uz Danske, ali nikada na kamenu. O poreklu ovog pisma se malo zna, sem da je bilo u upotrebi kod germanskih naroda od 1. ili 2. veka n.e., sve do usvajanja latinice.

Stoga se istraživači nadaju da će im ovo otkriće pružiti nove informacije koje će im omogućiti da rekonstruišu upotrebu runa u ranom gvozdenom dobu. Prema njihovim tvrdnjama čeka ih još puno posla, ali njihova početna pretpostavka jeste da je ovo najverovatnije jedan od prvih - ako ne i prvi - pokušaj upotrebe runa u Norveškoj i Skandinaviji na kamenu.

Petar