Tim izraelskih arheologa je u blizini jerusalima došao do izuzetno neobičnog otkrića ritualne prakse sahranjivanja jednog monaha koji je živeo pre 1.500 godina.

Samo 4 km severozapadno od Jerusalima nalazi se Kirbet el-Masani, mesto u kom arheolozi iz Izraelske uprave za antikvitete već neko vreme vrše iskopavanja crkve sa tri apside iz vizantijskog perioda. Pored toga što je najverovatnije bila posvećena Svetom Zahariju, ova građevina delimično uklesana u stenu nekada je bila deo manastira u kom se nalazila i gostionica za smeštaj hodočasnika.
I ništa od ovoga ne bi bilo neobično da prilikom iskopavanja apside hrama arheolozi nisu došli do jednog bizarnog otkrića - ostataka monaha koji je živeo pre otkprilike 1.500 godine i koji je sahranjen u malom pojedinačnom grobu u centralnoj apsidi okovan debelim lancima od gvožđa koji su se nalazili oko njegovog vrata, ruku i stopala. Zašto? - istraživači veruju da ima veze sa asketskim načinom života.
A skeleton chained with iron rings was discovered at Khirbat el-Masani, about four kilometers northwest of Jerusalem, along the ancient route connecting Lod with Jerusalem via Nebi Samuel/Nabi Samwil.https://t.co/EtXMJK2T40pic.twitter.com/Dfp92hikj5
— Arkeonews (@ArkeoNews)January 4, 2023
Monah podvižnik?
Iako i danas monasi praktikuju neke za običnog čoveka neuobičajene prakse u potrazi za spasenjem, oproštajem grehova i duhovnosti, one su nekada bile daleko ekstremnije. A taj najekstremniji vid asketizma je uključivao i praksu vezivanja tela lancima za stenu ili zatvaranja u keliju, koja je imala za cilj da se monasi osame u molitvi ali istovremeno i da se telesno kažnjavaju.
A Byzantine era monk wrapped in iron chains and rings was uncovered at the Saint Zachary church in Khirbat el-Masani, Israel. Most likely he was an ascetic, secluded in a cell or chamber, weighed down by iron.pic.twitter.com/T76Sn9k7K6
— Stone Age Herbalist (@Paracelsus1092)January 4, 2023
Pretpostavka je da je monah čiji su skeletni ostaci otkriveni u Kirbet el-Masani verovatno živeo u ili blizu crkve, ali i da je za života praktikovao spomenuti vid samokažnjavanja - nastao u Siriji tokom 4. ili 5. veka nove ere - zbog čega je zajedno sa lancima i sahranjen, potvrđujući da se ova vrsta ekstremnog asketizama suprotno od ranijih verovanja proširila i na jug tokom ranovizantijskog perioda.
Arheolozi se sada pitaju kakva je to religiozna motivacija mogla da navede ove monahe askete da stave teške okove na sebe i izdrže patnju koju im je takva praksa nanosila godinama, za kraj dodaju da se nadaju kako će im istraživanja u budućnosti otkriti nešto više.