Nakon nekoliko decenija arheolozima iz Poljske privukao je pažnju skeletni ostatak muškarca sahranjenog na monaškom groblju sa brojnim deformitetima.

NEGDE OTPRILIKE u zapadnom delu centralne Poljske nalazi se malo selo Lekno. Iako danas broji svega nekoliko stotina stanovnika, ono je u periodu od 9. do 11. veka predstavljalo utvrđeni grad sa malom crkvom u njegovom centru. Već u narednom veku monaški katolički red cistercita je osnovao manastir ovde, a ubrzo i groblje na kom su se sve do 16. veka sahranjivali monasi i lokalno stanovništvo.
Prva iskopavanja ovog groblja su preduzeta 1990. godine, kada je na njemu iskopano više od 400 pokojnika među kojima i muška osoba sahranjena u odbrambenom zidu kojoj su arheolozi dodelili oznaku 3/66/90. Ubrzo je zaključeno da je živeo negde između 9. i 11. veka, nakon čega je zaveden i deponovan.
Brojni deformiteti skeleta
Međutim, nedavno je bioarhelog Magdalena Matcak rešila da detaljnije pregleda skelete sa lokaliteta nakon čega joj je opis muškarca sahranjenog u zidu privukao pažnju, jer kako tvrdi ovo uopšte nije bila uobičajena praksa u srednjevekovnoj Poljskoj. Nakon što je detaljnije pregledala njegove ostatke shvatila je da su na njimu uočljive višestruke displazije koje su uticale na razvoj i oblik kostiju, hrskavice, mišića, tetiva i ligamenata. Zaključak - 3/66/90 je najverovatnije imao dva različita oblika dvarfizma.
Generisanjem 3D modela na osnovu nekoliko kostiju sa deformitetima, istraživači su potvrdili sumnje da je imao neproporcionalnu lobanju, uski kičmeni kanal, kratka rebra i nešto šire kosti kuka koji ukazuju na ahondroplaziju - oboljenje zbog kog osoba ima veoma kratke ruke i noge, torzo prosečne veličine i glavu veću od proseka. Pored toga, na osnovu iskrivljenih lakotova i zubnog nepca, tim istraživača je zaključio da je imao i veoma retko stanje po imenu Leri-Veilova dishondrosteoza.
"Dok je ahondroplazija najčešće pronađena displazija u arheološkom zapisu kada je dvarfizam u pitanju, do sada je otkriveno samo nekoliko slučajeva LVD-a", napisali su istraživači u studiji, objavljenoj u Međunarodnom časopisu za osteoarheologiju.
Ono što posebno interesuje Matcakovu i njene kolege je da pokušaju da saznaju nešto više o njegovom životu i smrti, jer kako tvrde u zavisnosti od toga da li je bio samo vernik koji je sahranjen na ovom goblju ili monah, njegov život je moga bitno da se razlikuje: "Manastir je bio mesto veće inkluzivnosti za ljude sa fizičkim nedostacima za razliku od spoljnog sveta, koji je zahtevao ispunjavanje uloga muža i oca".
Za sada su se fokusirali na analize izotopa ugljenika i azota, što će im u velikoj meri sugerisati kakvu hranu je konzumirao i da li u njegovim kostima ima tzv. morskog rezervoara koji je karakterističan za osobe koje se hrane plodovima mora. Takođe, oni dodaju da postoji i mogućnost da nije bio monah već da su ga cisterijanci prihvatili i da je samo živeo sa njima.