Da li je kvantna teleportacija moguća na udaljenosti većoj od 1.000 kilometara?

Grupa naučnika s Univerziteta nauke i tehnologije u Hefeiju mogla bi uskoro da postigne jedno od najvećih dostignuća u istoriji nauke.

Izvor: Jedan od eksperimenata vezanih za kvantnu teleportaciju u laboratoriji Univerziteta u Beču Foto: Pr

Tim na čijem je čelu Pan Đian Vei planira da napravi svemirski kvantni sistem komunikacije, koji će prvi put biti ispitan u junu 2016, nakon lansiranja satelita koji bi mogao da olakša kvantnu teleportaciju fotona između Zemlje i svemira.

Ukoliko naučnici dokažu da je teleportacija na udaljenosti većoj od hiljadu kilometara moguća, to saznanje moglo bi u budućnosti olakštati superbrzu i dalekometnu komunikaciju i formiranja kvantnih komunikacijskih mreža.

Otkrijte: Šta se krije iza misterioznih radio-bljeskova – signali vanzemaljaca ili nova fizika?

Naučnici ovog univerziteta žele da upotrebe ovaj satelit ne bi li utvrdili da li je moguće bezbedno teleportovati informacije između Zemlje i svemira pomoću ukrštenih fotona.

Kvantna teleportacija trebalo bi da se izvede preko satelita između stanica koje se nalaze u kineskim gradovima Delinga i Liđiang ili Nanšan, koji su udaljeni 1.200 kilometara. Tim je već uspešno testirao teleportaciju na udaljenosti od 100 kilometara, a još ranije je dokazano da je moguća teleportacija na udaljenosti od 25 kilometara.

Međutim, prva misija prvog kvantnog satelita na svetu biće da se uspostavi kriptografska komunikaciona linija između Pekinga i Beča tako što će se uz pomoć kvantnog svojstva fotona između stanice u Pekingu i  Beča – preko satelita – kodirati i deliti tajni kriptografski ključ.

Otkrijte: 5 fenomena iz oblasti fizike

Pogledajte šta nam je o teleportaciji ispiričao Vlatko Vedral, Beograđanin koji predaje kvantnu teoriju informacija na Univerzitetu u Oksfordu.