Inteligencija: Naučnici utvrdili da crvi imaju slobodnu volju

Od čega zavisi kako jedan crv reaguje u određenim situacijama?

Izvor: Foto: Wikimedia Commons

Naučnici su, analizirajući neurone mikroskopskih valjkastih crva, otkrili da crvi reaguiju na obližnji miris u zavisnosti od toga šta "misle" o tome - što ukazuje da imaju slobodnu volju kao ljudi.

Retkost u arheologiji: Pronađen mozak star 2.600 godina!

Istaživanje su izveli naučnici Univerziteta "Rokfeler" u Njujorku, koji su proučavali mozak mikroskopskih valjkastih crva Caenorhabditis elegans. Njegova 302 neurona i 7.000 sinapsi su sićušni kada se uporede sa 86 milijardi neurona i 100 biliona sinapsi u ljudskom mozgu.

Saznajte i: Šta je to što ljudski mozak čini jedinstvenim?

Ipak, takav mozak je koristan za odgovaranje na komplikovana neurološka pitanja koja bi bilo skoro nemoguće rešiti u našim mozgovima. Naučnici su otkrili da, ukoliko mu je ponuđen "ukusan" miris, valjkasti crv prestaje svoje lutanje kako bi istražio izvor, ali ne uvek. Baš kao i ljudi, ista stimulacija ne izaziva uvek isti odgovor, čak ni kod iste jedinke.

Upoznajte i: Zašto naš mozak ne može da se nosi sa 21. vekom?

"Otkrili smo da kolektivno stanje tri neurona u tačnom trenutku kada miris stigne do njih određuje ishod toga da li će se crv okrenuti ka mirisu", rekao je autor istraživanja dr Kori Bergman. "Dakle, u suštini, ono što crvi misle o tome u tom trenutku određuje da li će reagovati. To pokazuje da nervni sistemi ne čekaju pasivno na spoljne signale, već da imaju svoje sopstvene unutrašnje obrasce aktivnosti koji su podjednako važni kao i spoljni signal kada je u pitanju generisanje ponašanja."