Arheologija

Reči izronile iz drevnih svitaka ugljenisanih erupcijom Vezuva (VIDEO)

Autor Milan Simonović

Moćna tehnika rendgenskog zračenja omogućila je otkrivanje reči napisanih na vatrom oštećenim svicima iz Herkulaneuma i moguće dokaze o autoru jednog od njih.

Izvor: Foto: AP Photo/Michelle Locke

Drevni svici koji su pocrneli od vatre i na kraju zakopani pepelom usled erupcije Vezuva pre skoro dve hiljade godina počeli su da odaju svoje tajne.

Antički svet: U Egejskom moru pronađene ruševine Pompeje

Naučnici u Italiji koristili su moćne rendgenske zrake da pročitaju prve reči iz dvaju rimskih svitaka, koji pripadaju jedinoj biblioteci koja je preživela iz antičkog doba. Svici od papirusa spadaju među stotinu onih otkrivenih 1754. godine, koji čine čitavu biblioteku u maloj sobi ogromne vile u Herkulaneumu, rimskom gradu koji je uništen zajedno sa Pompejom kada je vulkan eruptirao.

Vila i njena raskošna biblioteka epikurejski filozofskih tekstova verovatno su pripadali bogatom rimskom državniku, možda Luciju Kalpurniju Pizonu Cezoninu, tastu Julija Cezara.

Tokom erupcije 79. godine naše ere, herkulaneumski svici su nagoreli u eksploziji vrelog gasa koja je dostigla čak 320 stepeni Celzijusa. Toplotni puls ugljenisao je papirus ostavljajući svitke previše krhkim za odmotavanje. Rolne papirusa mogle su da dostignu 15 metara dužine i tesno su  savijani s desne na levu stranu, kako bi mogle da se čitaju s leve ka desnoj.

Otkrijte i: Zašto Holivud pravi loše filmove o drevnom svetu?

Naučnici Nacionalnog istraživačkog saveta u Napulju otkrili su da mogu da pročitaju neke svitke bez otvaranja, zavirujući u njih putem iks-zraka. Procedura koju su razvili, koja se naziva rendgenska fazno konstrastna tomografija (XPCT), može da uoči crno mastilo na ugljenisanom papirusu zbog sićušne, ali bitne razlike na koji ova dva materijala odbijaju iks-zrake.

Šta piše na ovim svicima? >>>