Arheologija

Vojadžer 1 žrtva"cunamija" u međuzvezdanom prostoru? (VIDEO)

Autor Milan Simonović

Sudeći po mišljenju naučnika, jedrenje kroz međuzvezdani prostor možda i nije mirno koliko smo mislili.

Nasina letelica Vojadžer 1 - jedini predmet koji je napravila ljudska ruka i koji je stigao do međuzvezdanog prostora - možda je uhvaćena u ono što naučnici opisuju kao kosmički "cunami talas". Talas je prvi put zapljusnuo letelicu u februaru prošle godine.

Pročitajte i: Vojadžer je napustio Sunčev sistem

"Većina ljudi bi pomislila da je međuzvezdani prostor mirno i tiho mesto. Međutim, udarni talasi su izgleda češći nego što smo mislili", rekao je Don Garnet, profesor fizike na Univerzitetu u Ajovi i glavni istraživač plazma instrumenta na Vojadžeru 1.

Takvi udarni talasi su pomogli naučnicima da odrede kada je Vojadžer 1, koji je lansiran davne 1977. godine na "veliki put" ka spoljašnjim planetama, zvanično napustio naš Sunčev sistem.

Pogledajte i: Putnici u duboki svemir

Prošle godine, naučnici koji su vodili beleške o letelici veličine prosečnog automobila (udaljene 17,3 milijardi kilometara) analizirali su merenja koja je Vojadžer 1 načinio nakon moćne erupcije sa Sunca, poznate kao masovne koronalne erupcije (CME). Ovaj solarni udar dogodio se u martu 2012. godine, a Vojadžer 1 je pogodio između aprila i maja 2013. Udarni talas podstakao je čestice oko letelice da vibriraju. Na osnovu frekvencije vibracija, naučnici su mogli da izmere gustinu okruženja letelice.