Arheologija

Nova plastika nestaje za samo tri sata

Autor Milan Simonović

Plastika je svetski važan proizvod; njena prilagodljivost znači da ćete je naći u svemu od elektronike, do nameštaja, proteza i vozila. Nema sumnje da ima veoma bitnu ulogu u našem društvu. Međutim, sa druge strane ona je katastrofa ...

Zbog toga što se sporo razgrađuje, ona se akumulira na deponijama stotinama godina i postepeno može da ispušta štetne hemikalije koje mogu da se nađu u podzemnim vodama. Ona se takođe gomila u našim okeanima i može da povredi ili ubije morske životinje. Takođe, paljenje ili topljenje može osloboditi toksične gasove u atmosferu.

Zato postoji velika potreba za plastikom koja neće biti štetna za okolinu, što je nešto na čemu su naučnici sa Državnog univerziteta Severna Dakota radili. Oni su uspeli da osmisle plastiku koja se razlaže na svetlu i što je najvažnije, za samo tri sata potpuno nestaje.

Kako bi napravili svoj novi materijal, oni su osmislili rastvor od molekula iz fruktoze, jednostavnog šećera koji se može nalazi u hrani poput voća, i lako apsorbljivih molekula pod imenom foto-okidači (phototriggers). Zagrevanjem ove mešavine, naučnici su uspeli da stvore dugačke lance malih molekula koji formiraju čvrstu plastiku kada se ohlade.

Potom su plastiku izložili UV svetlosti talasne dužine od 350 nanometara, što je u opsegu talasnih dužina koje emituje Sunce. Rezultat je bio da su apsorbljivi molekuli počeli da se odvajaju od lanaca molekula, što je izazvalo početak razgradnje plastike. Proces je bio tako efikasan tokom eksperimenta dokazivanja koncepta, da je bilo potrebno samo tri sata izlaganja UV svetlosti da se plastika rastvori u providni rastvor, što ukazuje da se plastika svela na svoje osnovne molekule.

Prema rečima tima, ovi molekuli se potom mogu pokupiti i ponovo iskoristiti za pravljenje nove plastike, što će pomoći u smanjivanju potražnje sirovih materijala. Naravno, ne želimo da se naš baštenski nameštaj otopi čim se nađe napolju, tako da ova plastika nije praktična za sve. Međutim, veoma je korisna za elektronske uređaje koji su poznati po tome što se teško recikliraju i predstavljaju veoma ozbiljan problem.