Proždirač zvezda

Albert Ajnštajn je smatrao da je fenomen crne rupe – ugašene zvezde toliko guste da čak ni svetlost ne može da joj umakne – suviše apsurdan da bi one zaista postojale. Ajnštajn nije bio u pravu.

Izvor: Fotografija: Stefan Gisar, Evropska južna opservatorija

Naša zvezda umreće mirno. Kao zvezda tek prosečne veličine, Sunce će, kada ostari i kada za oko pet milijardi godina sagori poslednje zalihe vodoničkog goriva, odbaciti svoje spoljašnje slojeve, a jezgro će mu se stvrdnuti. Tako će Sunce u kosmosu postati samo žiška veličine Zemlje, jedna od onih koje nazivamo belim patuljcima.

Smrt zvezde deset puta veće od Sunca izgleda daleko dramatičnije. Ona svoje spoljašnje slojeve izbacuje u svemir u zvezdanoj eksploziji. Ta supernova tokom nekoliko nedelja jedan je od najblistavijih objekata u svemiru. Za to vreme njeno jezgro se pod dejstvom gravitacije skupi u neutronsku zvezdu, rotirajuću kuglu prečnika od oko 20 kilometara. Komadić te neutronske zvezde veličine kocke šećera na Zemlji bi imao težinu od više milijardi tona; gravitaciona sila neutronske zvezde toliko je jaka da bi, ako biste na nju ispustili penastu bombonu, taj udar proizveo energiju jednaku energiji atomske bombe.

Ali ni to nije ništa u poređenju sa samrtnim ropcem zvezde čija je masa oko 20 puta veća od mase Sunca. Ako biste od nastanka svemira pa sve do danas svake milisekunde izazvali eksploziju bombe jačine one bačene na Hirošimu, i dalje ne biste dostigli količinu energije koja se oslobodi pri kolapsu džinovske zvezde. Jezgro zvezde implodira. Temperatura dostiže 55 milijardi stepeni Celzijusa. Razorna moć gravitacije je nezaustavljiva. Ogromni komadi gvožđa, veći od Mont Everesta, u trenutku se sabijaju skoro do veličine zrna peska. Atomi se razbijaju na elektrone, protone, neutrone. Te minijaturne čestice se raspadaju na kvarkove, leptone i gluone. I tako dalje, na sve sitnije i sitnije, gušće i gušće, dok...

Niko ne zna dokle. Kada pokušate da objasnite tako veličanstven fenomen, obe velike teorije koje objašnjavaju način funkcionisanja svemira – opšta teorija relativnosti i kvantna mehanika – polude poput brojčanika na komandnoj tabli aviona u spiralnom poniranju.

Zvezda postaje crna rupa.