Arheologija

Polovina Zemljine vode je starije od Sunca

Autor Milan Simonović

Ko bi rekao da su Zemljini okeani stariji od Sunca? Veći deo vode na našoj planeti i u Sunčevom sistemu nastao je od sićušnih zrna leda koja su lebdela međugalaktičkim prostorom. Ovo otkriće pruža važne zaključke ne samo o nastanku ...

"Voda je osnovni sastojak koji je neophodan gotovo svim poznatim oblicima života na Zemlji.", rekla je Ilsidora Klivs sa Univerziteta u Mičigenu i dodala: "Razumevanje odakle voda potiče može nam dati predstavu o tome koliko je život uobičajen u univerzumu."

Sva voda u našem Sunčevom sistemu - bilo na planetama, u kometama ili meteoritima, ili na ledenim satelitima poput Evrope - sadrži određenu količinu deuterijuma - izotopa vodonika koji ima dodatni neutron.

Rasut u komade

Led pronađen između zvezda je još bogatiji deuterijumom, zbog čega se dugo sumnjalo na to da je on izvor vode u našem sistemu. Međutim, mladi solarni sistem je bio toliko nasilan i pun radijacije da bi bilo koji nadolazeći led morao da bude raznesen u komade, čineći kasnije vodu, bar bi tako trebalo da bude prema ovoj ideji.

Međutim, kada su Klivsova i njene kolege napravili model ranog Sunca, otkrili su da takvo objašnjenje ne stoji. Nakon što su uklonili međuzvezdani led u modelu, otkrili su da je kiseonik zarobljen u zamrznutom ugljen-monoksidu. Osim toga, nema ni dovoljno jonizovanog, deuterijumom bogatog vodonika. Ukratko, Sunčev sistem u povoju ne bi imao sve potrebne sastojke za vodu sa tako visokim nivoima deuterijuma koje vidimo.

Umesto toga, međuzvezdani led je možda dospeo u planete, satelite i komete netaknut. Klivsova i njene kolege računaju da skoro polovina Zemljinih okeana, a možda i sva voda pronađena u kometama potiče iz drevnih izvora.

Led nije jedina stvar koja postoji u međuzvezdanom prostoru - postoji i organski materijal, rekao je Fred Kjesla, planetarni naučnik Univerziteta u Čikagu. Ukoliko je ta međuzvezdana stvar učestvovala u formiranju planeta u našem sistemu, onda je verovatno da je učestvovala u stvaranju planeta oko drugih zvezda takođe - povećavajući šanse da se mnogi planetarni sistemi formiraju pomoću grubih sastojaka za život.

"To pruža šansu da je organska materija, zajedno sa ostalim stvarima koje čine život, barem bila dostupna na svim planetama.", rekao je Kjesla i dodao: "Da li su od nje posle nastali vanzemaljci ili mali zeleni muškarci i žene je potpuno druga priča."