Evropska sonda preživela zaranjanje u atmosferu Venere (VIDEO)

Evropska svemirska sonda koja je orbitirala oko Venere proteklih osam godina, okončala je mesec dana dug manevar.

Izvor: Foto: ESA-C

Sonda "Venera Ekspres", Evropske svemirske agencije (ESA), izvela je ovu akrobaciju i ušla u novu, višu orbitu krajem jula, izjavili su zvaničnici ESA-e. Ona će nastaviti da proučava Veneru još nekoliko meseci, najverovatnije do decembra.

Tokom ovog manevra, Venera Ekspres je proučila delove Venerine atmosfere koji nikada pre nisu bili proučavani, često pri samo 131 do 135 kilometara od površine ove planete.

"Prikupili smo vredne podatke o Venerinoj atmosferi iz delova koje je veoma teško okarakterisati drugim metodama.", rekao je naučnik na projektu Hakan Svedhem.

Konkretno, Venera Ekspres je proučila da se, između 130 i 165 kilometara, atmosferski pritisak povećava za 1.000 jedinica. Takođe, tokom nekoliko kratkih perioda koji su trajali oko 100 sekundi pojedinačno, temperatura se povećala za više od 100 stepeni Celzijusa.

Orbita svemirske sonde tokom proteklih osam godina vodila ju je eliptičnom putanjom oko Venere na svaka 24 časa. Iznad južnog pola planete sonda se spustila sa visine od 66.000 kilometara. Kada je sonda bila iznad severnog pola, letela je relativno blizu visini od 250 kilometara, iznad same atmosfere planete. Nova orbita dovela je Veneru Ekspres na maksimalnu udaljenost od 63.000 kilometara i minimalnu visinu od 460 kilometara.

Zaranjanje u atmosferu pružilo je podatke o tome kako se ovakve akrobacije mogu koristiti u budućim misijama za menjajne trajektorija i orbita letelica.

"Aerobrejking (doslovno: kočenje u vazduhu) se može koristiti za usporavanje letelice koja se približava planeti ili satelitu sa atmosferom, dozvoljavajući joj da bude uhvaćena u orbitu, kao i da se prebaci sa eliptične u orbitu koja je više kružnog oblika.", rekli su zvaničnici ESA-a i dodali: "Samim tim letelice mogu da nose manje goriva, što ima još veću korist."