Arheologija

Bakterija koja jede struju (VIDEO)

Autor Milan Simonović

Zabodite elektrodu u zemlju, upumpajte elektrone putem nje i one će doći. Do sada smo znali za samo dva tipa bakterija koje jedu struju, ševanele (Shewanella) i geobaktere (Geobacter). Kako su naučnici zabijali svoje elektrode u bunare, morski mulj i rudnike zlata, tako su otkrivane nove vrste i tipovi ovih bakterija.

Ono što je najčudnije jeste što su slobodni elektroni opasni. Bakterije koje jedu elektricitet su poput ljudi koji se "napajaju guranjem prstiju u električnu utičnicu". Ove bakterije dobijaju energiju u njenoj najčistijoj formi - elektronima. Svi ostali (uključujući i nas) takođe premeštamo elektrone radi energije, ali taj proces uključuje veoma kompleksan set reakcija i molekul poznat kao ATP. To je ono što sprečava naše ćelije da se raspadnu zbog slobodnih elektrona. Kako ove bakterije uspevaju da prežive je i dalje misterija.

U divljini, bakterije traže slobodne elektrone iz stena i peska. U laboratoriji, Kenet Nilson sa Univerziteta u Južnoj Kaliforniji pokušava da ih razvije direktno na elektrodama. Gajenje električnih bakterija daje interesantne mogućnosti korišćenja istih. Naučnici su otkrili da "desetine hiljada ovih bakterija može da se spoji u lanac koji prenosi elektrone", tj. u suštinski potpuno živi električni biokabl.

U ekstremnom svetu bakterija, poduhvati poput života u vrelim izvorima ili bez kiseonika uopšte nisu impresivni. Međutim, postoje i bakterije koje se žive od struje, hraneći se direktno golim elektronima. Ono što je još čudnije, naučnici otkrivaju da ove bakterije uopšte nisu retke.