Kepler otrkio "Godzilu" među planetama

Zahvaljujući svemirskom teleskopu Kepler, astronomi su otkrili planetu koja ima masu 17 puta veću od Zemlje.

Izvor: Fotografija: David A. Aguilar / Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics.

Udaljena 560 svetlosnih godina od nas planeta nazvana Kepler-10C je stenovita, a ne gasovita uprkos velikoj masi. Barem su tako saopštili naučnici okupljeni oko Gzavijea Dimiska iz Centra za astrofiziku “Harvard-Smitsonian” (Cfa).

“Bili smo veoma iznenađeni kada smo shvatili šta smo otkrili. Ovo je Godzila među planetama”, navode Dimisk i njegov kolega Dimitar Saselov.

Astronomi su do sada pretpostavljali da se planete koje imaju tako veliku masu obavijaju u gusti atmosferski amotač od vodonika i helijuma, poput džinovskih gasovitih planeta Urana i Neptuna u našem Sunčevom sistemu, koji imaju masu približnu masi novootkrivene planete.

Po uzoru na naziv Superzemlja, kojim astronomi označavaju planete koje imaju do 14 puta veću masu od Zemlje, novotkrivenoj planeti su dali ime Megazemlja. To, međutim, samo znači da je reč o stenovitoj planeti poput Zemlje, ali ne dokazuje i da je na njoj moguć život. Za sada na Megazemlji nisu nađeni nagoveštaji života.

Takozvana egzoplaneta kruži oko manje, veoma vrele planete - tzv. zvezde sličnu Suncu u sazvežđu Zmaja (Draco), a otkrio ju je američki svemirski teleskop “Kepler”.

Pomoću preciznog spektrografa HARPS-N na italijanskom teleskopu “Galilej”, na Kanarskim ostrvima, potvrđeno je da novootkrivena planeta ima masu 17 puta veću od Zemlje, te da je znatno teža nego što se očekivalo. Prema tome, mora da je reč o stenovitoj planeti.

Otkriće navodi na zaključak da ovakvih stenovitih planeta, na kojima postoji mogućnost života, ima mnogo više nego što se prvobitno pretpostavljalo, a da su neke veoma stare.

Pretpostavlja se da je zvezdani sistem Kepler-10C star 11 milijardi godina, što znači da je nastao manje od tri milijarde godina nakon rođenja svemira. Poređenja radi, Zemlja je stara samo 4,5 milijardi godina.

“To što smo otkrili Kepler-10C govori nam da su stenovite planine mogle da nastanu mnogo pre nego što smo do sada mislili. A ako možeš da stvoriš kamen, onda možeš da stvoriš i život”, kaže Dimitar Saselov.