Otkrivena nova klasa supersoničnih zvezda koje jure kroz galaksiju

Međunarodni tim astronoma uspeo je da dođe do iznenađujućeg otkrića nove klase „supersoničnih zvezda“ – samostalnih zvezda koje se kreću dovoljno brzo da pobegnu gravitacionom „zagrljaju“ Mlečnog puta.

Izvor: Foto: Thinkstock

„Ove nove supersonične zvezde su veoma drugačije od ostalih koje su ranije otkrivene.“, rekla je Loren Paladino, vodeća autorka istraživanja i diplomac Univerziteta Vanderbilt. „Prvobitne supersonične zvezde su velike plave zvezde za koje se veruje da potiču iz centra galaksije. Ove nove su relativno male – veličine našeg Sunca – i iznenađuje što izgleda da nijedna od njih ne potiče iz jezgra galaksije.

Do otkrića je došlo kada je Paladino, radeći pod nadzorom Keli Holi-Bokelman, profesorka astronomije Univerziteta Vanderbilt, mapirala Mlečni put mereći orbite zvezda nalik Suncu na SDSS-u (Sloan Digital Sky Survey), masivnom popisu zvezda i galaksija u regionu koji pokriva skoro četvrtinu neba.

„Veoma je teško izbaciti zvezdu iz galaksije,“ rekla je Holi-Bokelman i dodala: „Najpoznatiji mehanizam za tako nešto uključuje interakciju sa supermasivnim crnim rupama u galaktičkom jezgru. To znači ukoliko pratite život zvezde unazad do njenog rođenja, da ona dolazi iz centra naše galaksije. Nijedna od ovih supersoničnih zvezda ne dolazi iz centra, što ukazuje da postoji neočekivana nova klasa supersoničnih zvezda, sa različitim tipom mehanizma za izbacivanje.“

Astrofizičari računaju da bi zvezda morala da dobije ubrzanje od više od milion milja na sat u odnosu na kretanje galakcije kako bi dobile brzinu potrebnu za „bežanje“. Takođe procenjuju da je masa crne rupe u centru naše galaksije veća od našeg Sunca četiri miliona puta, što je dovoljno veliko da prozvede gravitacionu silu, dovoljno jaku da ubrza zvezde do supersonične brzine. Uobičajeni scenario uključuje binarni par zvezda koji je uhvaćen od strane crne rupe. Kako jedna zvezda ide spiralnom putanjom ka crnoj rupi, druga se odbacuje neverovatnom brzinom. Do sada je pronađeno 18 džinovskih plavih supersoničnih zvezda koje su najverovatnije nastale na taj način.

Paladino i njene kolege su otkrili dodatnih 20 zvezda nalik Suncu koje su okarakterisali kao potencijalne supersonične zvezde. „Jedan prigovor se odnosi na poznate greške u merenju zvezdanih kretanja. Da biste dobili brzinu zvezde, morate izmeriti njenu poziciju decenijama unazad i to vrlo precizno. Ukoliko je pozicija pogrešno izmerena nekoliko puta tokom tako dugog intervala, može se učiniti da se kreće brže nego što zaista jeste. Uradili smo nekoliko statističkih testiranja kako bismo povećali preciznost naših procena. Samim tim verujemo da, iako neki naši kandidati mogu biti pogrešni, većina jeste stvarna.“

Astronomi prate slučaj sa dodatnim osmatranjima. Novi „otpadnici“ izgleda da imaju isti sastav kao normalne zvezde u obliku diska, tako da astronomi ne misle da je njihovo mesto rođenja izobličeni centar galaksije, oreol koji je okružuje, niti neko drugo egzotično mesto van galaksije. „Veliko pitanje je šta je uzrokovalo ubrzanje ovih zvezda do tako ekstremnih brzina? Trenutno radimo na tome.“, rekla je Holi-Bokelman.