U Africi i afričkoj dijaspori maska preobražava smrtnike u bogove i ima politički značaj.
Čitavu reportažu pročitajte na linku:
Povezane vesti
-
Destinacije i Putopisi |
03. Oct 2020.
Otelovljeni duhovi
0
Afričke maske: Preobražavanje smrtnika u bogove
Sijera Leone: Tokom festivalskih dana u Fritaunu, kulturno-umetnička društva paradiraju ulicama, predvođena „đavolom” nasleđenim od predaka. Ovaj zastrašujući i kitnjasti duh vodenog bivola predvodi povorku jedne muške trupe.
Haiti: Nisu maske neophodne za sve maskarade i ne održavaju se sve maskarade u Africi. U haićanskom lučkom gradu Žakmelu tri dečaka se za potrebe prolećnog karnevala pretvaraju u ofarbane, kokosovim lišćem opasane urođenike Pa Vovo, koji su personifikacija siromaštva. „Svi vole kada deca učestvuju”, kaže istoričarka umetnosti Džin Borgati, „jer će se tako produžiti tradicija.”
Copyright: Phyllis Galembo
Gana: U gradu Vineba kauboj je istovremeno i zaštitnik i pomodar. Ovaj, sa stotinu godina starog Festivala pomodnog odevanja, održanog krajem godine, nosi živopisnu kombinaciju: sjajne božićne ukrase, zebrasto odelo koje asocira na svet divljine i uvozne tkanine koje se odnose na afričku, evropsku i narodnu kulturu.
Benin: Ovaj neobični lik, koji se pojavljuje na godišnjem festivalu u Agonliju, a koji se održava u čast žena, poznat je pod imenom „Ne možeš da kupiš mudrost na pijaci”. Ovaj sklepani kostim na podrugljiv način verovatno ukazuje na to da prosvećenost ne može da se kupi, kaže naučnik Babatunde Laval. Ta poruka je sastavni deo ovog svetog događaja.
Sijera Leone: Volani i karneri daju ženski izgled ovoj razigranoj ludi čiji je naziv džolej, na paradi u Fulahtaunu. Iako u ženskom ruhu, glumac je muškarac. Poput starogrčkog pozorišta, afričke maskarade su odraz društava kojima dominiraju muškarci. Žene su često isključene jer se veruje da maske povezuju aktera sa opasnim svetom duhova. „I samo stavljanje maske stvara napetost”, kaže Borgatijeva.
Sijera Leone: Novi materijali i uticaji podstiču umetnike da improvizuju. U Kru Beju duh jelena jednog lovačkog društva se razmeće u tradicionalno rezbarenoj drvenoj maski, rukavicama kupljenim u radnji i oklopu načinjenom od kriški tikve ušivenih u mrežu. Jedan naučnik misli da je umetnik možda bio inspirisan pancirom koji je video u nekom holivuskom filmu.
Nigerija: Drugi duhovi predstavljaju prirodu ili uvažene pretke koji savetuju žive, sude im ili ih zabavljaju. Prikazani su sa šumskim zelenilom i mrežastim tkaninamatokom božićne proslave u gradu Kalabar.
Nigerija: Drugi duhovi predstavljaju prirodu ili uvažene pretke koji savetuju žive, sude im ili ih zabavljaju. Prikazani su sa šumskim zelenilom i mrežastim tkaninamatokom božićne proslave u gradu Kalabar.
Nigerija: Raznovrsno područje oko reke Kros je postojbina brojnih maskaradnih tradicija. U selu Alok rezbarija koja predstavlja ženskog vodenog duha Mami Vata nalazi se navrh glave ovog kostimiranog i maskiranog čoveka (gore levo). Mami Vata je sporna – u Africi se povezuje je sa zdravljem i bogatstvom, a u afričkoj dijaspori su je demonizovli neki muslimanski i hrišćanski fundamentalisti.
Nigerija: U udaljenom Ešindžoku jedna akrobatska trupa (dole desno) očarava oči i uši živopisno bojenim pletivom, kao i školjkama, zvonicima i čepovima koje nose oko gležnjeva.
Copyright: © Phyllis Galembo
Haiti: Ovaj maskirani mladić drži savremena oruđa – pištolj i telefon. Ostali delovi njegovog paklenog karnevalskog ruha su u vezi sa prošlošću Haitija. Da bi simbolički predstavio patnje robova, obmotao se konopcem, a njegova koža je premazana ugljem i melasom, što je jeftin i lak način maskiranja koji se praktikuje još od kolonijalnih vremena.





Tagovi